Nākotnes trends: balss atpazīšana & automatizācija. Bet ko tas īsti nozīmē?
Gatavojoties vienai
prezentācijai, nolēmu uzmest īsas (kas pārvērtās par garām) pārdomas par to, kā
šodien mainās patērētāju uzvedība un gaidas. Ja kādam noder, laipni lūgti.
Uz šo brīdi ir
skaidrs, ka lielākās pārmaiņas radīs tieši balss atpazīšanas tehnoloģijas. Ja agrāk
lielākā daļa globālo patērētāju lietas meklēja, ievadot atslēgas vārdus
meklētājā, tad tagad arvien vairāk cilvēki meklē, izmantojot balsi (Siri,
Amazon Echo). Šo nedrīkst ignorēt. Labi, vēl kādu laiku patiesībā drīkst to
ignorēt, bet kaut kādā mirklī realitāte iekodīs un būs par vēlu.
Par balsi runā
visi, bet ko tas īstenībā nozīmē? Sāksim ar iedvesmojošu video, kādi tik ļoti
patīk visiem mārketinga guru.
Burger King ad
genious:
Forši, vai ne? Tikai reti kurš jums parādīs arī to, kāds šis izrādījās feils:
Papildus balss atpazīšanai, mēs pamazām virzāmies prom no mājaslapām
uz aplikācijām. Ņemot vērā to, cik daudz cilvēki internetu lieto caur mobilajām
ierīcēm, šīs pārmaiņas ir pilnīgi normālas. Ņemot vērā to, ka man ir jāuzsāk
lapas modernizēšana, esmu diezgan apjukusi, kurā virzienā doties. Saturs, kuru
es izlieku, ir intensīvs – tās nav bildītes ar ledusskapjiem, tie ir pētījumi.
Pārveidot pētījumus tā, lai tie labi darbotos aplikācijās/mobilajā ekrānā, nav
viegls uzdevums.
Lūk, drusku
statistikas. Es mīlu statistiku. Pievēršam uzmanību tam, cik ļoti mobilo haipu
neķer Eiropa. Te nu tā ir – Eiropas novecošanās. But its still coming.
Mūsdienās ir
iespējams viegli veidot lapas, kas ir interaktīvas, animētas. Man patīk vizuāli
skaistas lietas, kas “izskatās kruta”, tomēr pēdējā laikā sāk rasties
šaubas par to, vai tas ir pareizais ceļš. Šis šķiet pretēji intuīcijai, tādēļ
paskaidrošu.
Visas šīs smalkās
lietiņas padara lapas lēnākas, un uz mobilā telefona tas liek zaudēt pat 1
sekundi, kas šķiet maz, bet ir ne-nor-mā-li daudz. Un stresa līmenis no šādas
palēnināšanās, pēc pētījumu datiem, ir pielīdzināms tam, kuru cilvēks jūt
brīdī, kad skatās šausmu filmu. Šausmu filmu, Karl!
Avots: Ericsson pētījums.
Kas ir populārākā programmēšanas valoda? Javascript. Search Engine Journal saka, ka 2018.gadā, salīdzinot ar 2017, vidējā mājaslapa ir kļuvusi mobilajai lietotnei nedraudzīgāka, nevis draudzīgāka. Iemesls Nr1 - Java Script failu svars palielinājies par 50%.
Problēma ir
tajā, ka milzīga daļa mājaslapu ir taisītas primāri nevis lietošanai ar mobilo, bet desktop. Godīgi sakot, es arī, kad domāju par mājaslapu, es domāju par datora ekrānu.
Un te man šķiet,
ka mums ir jāatdala mājaslapas un platformas. Mājaslapas ir vietnes, uz kurām
mēs ejam, lai kaut ko iegādātos, apskatītos, iegūtu informāciju. Platformas ir
tās, kuras mēs apmeklējam, lai tajās pavadītu laiku – tie ir visi feisbuki un
jūtūbi. Un zīmoli grib būt kaut kur pa vidu. Tie grib ne tikai pārdot preces un
pakalpojumus, bet arī veidot kopienu. Un problēma ir tajā, ka zīmoliem tas ir
smags uzdevums. Tādēļ zīmoliem ir jāizmanto jau esošas platformas. Ja neviens nevēlas
lasīt tavu rakstu tavā mājaslapā, bet varbūt viņi to sagribēs lasīt, ja tas būs
pieejams LinkedIN vai Facebook instant articles. Facebook tagad dod iespēju zīmoliem
veidot arī grupas.
Tas nozīmē, ka
mēs nonākam pie sadalītā satura ekosistēmas:
-
Platformas
nodrošina labāku lietotāja pieredzi
-
Cilvēki
vairs tik aktīvi neapmeklē tavu mājaslapu
-
Saturs
tiek patērēts citur
-
Šī ekosistēma
ir ātra un fragmentēta: aplikācijas nāk un iet, un tas nozīmē, ka nevar
vienkārši izvēlēties vienu un gadiem nedomāt neparko citu.
Tas nozīmē, ka vairs
nav iespējams likt visu vienkārši vienā vietā. Katru satura veidu jāliek arī Facebook Instant Articles/Linkedin articles/Twitter/Medium/Youtube/Instagram/Messenger/Slack,
utt. Un ar katru dienu aplikāciju paliek arvien vairāk un nav citas izvēles, kā
testēt tās un skatīties, kas darbojas un kas nedarbojas.
Samazinās arī
iespēja cilvēkus sasniegt ar reklāmu palīdzību. Es lietoju ziņu agregatorus, epastu listes (piemēram, pierakstos Washington Post listei, izlasu rakstus pa
diagonāli turpat epastā un nevienu reklāmu viņu mājaslapā tā arī neieraugu).
Vēl viena lieta – lietoju Pocket aplikāciju, kurā sametu rakstus, kurus plānoju
izlasīt. Atkal jau – visas reklāmas, kas bijušas attiecīgajā mājaslapā, es
neredzēšu.
Tās ir radikālas
izmaiņas. Mārketings un reklāma pieņem, ka var nopirkt patērētāja uzmanību.
Vienkāršotā veidā tas būs: vajadzība pēc preces (man vajag fotoaparātu) ->
preces meklēšana (ieeju google, meklēju fotoaparātu, pirmā reklāma ir uz veikalu
X)->preces identificēšana (nopērku fotoaparātuveikalā X).
Labi, advancētā
līmenī tas ir garāks process: vajadzība pēc preces (man vajag fotoaparātu)-> pārdomas
par to, kādu fotoaparātu man vajag (zinu trīs zīmolus, paprasu kaut ko draugiem)->
risku identificēšana (paskatos Online forumos atsauksmes, vēl paprasu draugiem)->izvēle&rīcība.
Laikā, kad ir iespējams meklēšanu veikt ar balsi, paliek tikai vajadzība pēc preces (man vajag fotoaparātu)-> izvēle&rīcība. Nu lūk un jautājums ir par to, kā ietekmēt patērētāju tad, kad patērētājs nemaz neaiziet uz mājaslapu? To feino, kur gaumīgas bildes ar pirms un pēc, profesionāla fotosesija ar klientu menedžeriem, blogs un kas tik vēl ne?
Visur, kur agrāk
cilvēks bija, kur varēja iemācīt viņu un iegūt viņa uzmanību – cilvēka tur
vairs nav. Tad kā ietekmēt viņu uzmanību, kā ietekmēt to, ka viņi zina tavu
zīmolu? Kāda tieši ir jēga no tā, cik laba ir tava mājaslapa, cik tur viss ir
ērti salikts un glīti izskatās, ja neviens to vairs neapmeklē?
Turklāt, Siri vai Alexa,
iespējams, varēs izdarīt labāku izvēli, nekā es kā patērētājs. Tā tiks balstīta trīs
principos – vai prece ir pieejama, vai prece ir lēta un atbilstoša manām
vajadzībām un, balstoties uz manām preferencēm, kas nolasītas no datu apjoma,
kas par mani ir pieejams, vai man šī prece patiks.
Tās ir radikālas
pārmaiņas. Tas nozīmē, ka cilvēka rīcība ir jāietekmē pirms tam. Tas nozīmē, ka
datu apjomam, kas par cilvēku ir pieejams, ir jānorāda, ka tieši šis zīmols ir
labākais, lai Alexa vai Siri pēc tam izlemtu, ka tā ir labākā izvēle. Un pat ja atmetam balsi, lai google algoritms nolemtu, ka tas ir domāts man.
Tas nozīmē, ka ir
jāveicina tas, ka cilvēki jau iepriekš zina par šo zīmolu (izlasījuši rakstu,
kas piemin zīmolu, šērojuši/laikojuši postu, instalējuši aplikāciju...), viņu
draugi par šo zīmolu ir runājuši vai arī auditorijas, kas uzvedas līdzīgi (lookalike
audiences), par to zina. Pat tas, ka mani draugi ir nospieduši zīmola X, nevis
Y Facebook lapai Like, var ietekmēt to, ko algoritms man piedāvāts. Vai vēl trakāk – cilvēki, kam ir apmēram mans
vecums, matu krāsu, kam patīk tas, kas man – viņu lēmumi/domāšana ietekmēs to,
kādus zīmolus man piedāvās.
Nu lūk un te mēs
nonākam līdz smagākajam punktam – ir nepieciešams zīmolam dot vērtību. Ar to,
ka tas ir pieejams un nav galīgi slikts, ir par maz. Tam ir ievērojami jāuzlabo
cilvēka dzīve.
Centrā šeit, man
šķiet, ka ir lookalike audiences. Ļoti daudzi lēmumi, kurus palīdz pieņemt
algoritmi, nozīmēs, ka kāds produkts ir derīgs kaut kādai mērķa grupai. Tādēļ
ir ļoti nepieciešams veikt mērķa grupu analīzi (target audience analysis), lai
zinātu, kāds ir tavs vidējais klients.
Nu lūk un tādēļ, ka esmu sagurusi rakstīt, lūk jums iedvesmojošs kaķītis video, kā M&C Saatchi uztaisīja vides reklāmu, kas nolasa cilvēku emocijas, un tad, balstoties uz datiem, ģenerēja reklāmas, kas cilvēkiem patīk arvien labāk. Interesanti tikai, ka šis ir piemērs no 2015.gada, un to pavisam nesen man rādīja kāds slavens futurologs kā 'nākotni'. Mans minējums - cilvēkiem nevisai patīk, ka reklāmas stabi viņus tik atklāti vēro. Novērtējam manipulatīvo fōna mūziku.
1 komentārs - Nākotnes trends: balss atpazīšana & automatizācija. Bet ko tas īsti nozīmē?
Komentēt
Jaunākie ieraksti
-
Cīņā ar antivakcinēšanos jāfokusējas uz uzvedību, nevis faktiem
12. apr. 2019 -
Nākotnes trends: balss atpazīšana & automatizācija. Bet ko tas īsti nozīmē?
13. feb. 2019 -
Kā [uzņēmumam] atvainoties?
18. okt. 2018 -
Vai vairāk video ar kaķiem ir valsts iestāžu sociālo mediju satura nākotne?
20. mar. 2018 -
Nopirkt laiku
19. dec. 2017 -
Kur birojā nolikt kafijas automātu?
7. dec. 2017 -
Sazvērestības teorijas. Nekas īpašs vai drauds sabiedrības drošībai?
15. aug. 2017
Es rakstu, lai informētu jūs, ka mēs piedāvājam individuālie aizņēmumi ar 2% procentu likmi. Mēs varam dot jums aizdevumus, lai iegādātos traktorus vai zemi, lai jūs varētu veikt lauksaimniecību, tirdzniecību vai citas lietas, ko vēlaties darīt. Sazinieties ar mums tieši pa e-pastu: sduplens@gmail.com
Whatsapp: +33 7 56 88 17 68
Ar cieņu